NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْعَلَاءِ
أَخْبَرَنَا
أَبُو بَكْرٍ
حَدَّثَنَا
مُغِيرَةُ
بْنُ زِيَادٍ
الْمُوصِلِيُّ
عَنْ عَدِيِّ
بْنِ عَدِيٍّ
عَنْ
الْعُرْسِ
ابْنِ عَمِيرَةَ
الْكِنْدِيِّ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ إِذَا
عُمِلَتْ
الْخَطِيئَةُ
فِي
الْأَرْضِ
كَانَ مَنْ شَهِدَهَا
فَكَرِهَهَا
وَقَالَ
مَرَّةً أَنْكَرَهَا
كَانَ كَمَنْ
غَابَ
عَنْهَا وَمَنْ
غَابَ
عَنْهَا
فَرَضِيَهَا
كَانَ كَمَنْ
شَهِدَهَا
Urs b. Amira el-Kindi (r.a)'den
rivayet edildiğine göre:
Rasûlullah (s.a.v.)
şöyle buyurmuştur: "Yeryüzünde günah işlendiği (bir kötülük yapıldığı)
zaman birisi ona şahit olur da çirkin görürse -bir seferinde de inkar ederse
demiştir - o kötülükten uzakta olan kişi gibidir. Kötülükten uzakta olup da ona
razı olan ise ona şahid olan (birlikte olan) kimse gibidir."
İzah:
Sened: Amira Urs'un
annesidir. Babasının adı Kays'dır. Zehebî'nin bildirdiğine göre Urs b. Amira
Adiyy'in kardeşidir. Kardeşinin oğlu Adiy b. Adiy kendisinden hadis rivayet
etmişür. Urs b. Amira şahabıdır.
Açıklama: Hadis,
kötülüğe kalben buğzetmenin kişiyi sorumluluktan kurtaracağına delalet
etmektedir. Sarihlerin belirttiğine göre bu, kötülüğe dil ile mani olma gücüne
sahip olmayanlar hakkındadır. Azizî'nin dediğine göre bu durumda olan kişinin
kalben buğzetmesinin yanı sıra kendi kendine "Allahım, bu iş kötüdür. Ona
razı değilim" demesi efdaldir.
Yine hadisten
anladığımıza göre işlenen bir kötülüğün uzağında olmakla birlikte onu beğenen,
razı olan kişi, sanki kötülüğe şahit olup da ona iştirak etmiş gibi günah
kazanır.